Prowadnice liniowe to system blokowo-szynowy, który wspomaga ruch, co przydatne jest w szczególności w branży transportowej i w produkcji. Jak działają prowadnice liniowe? Zapoznaj się z naszym skrótowym poradnikiem dotyczącym prowadnic liniowych i sprawdź, które modele będą dla Ciebie najbardziej dogodne.

Jak zbudowane są prowadnice liniowe?

System prowadnic liniowych składa się z dwóch części: bloku liniowego i szyny liniowej. Blok liniowy porusza się wzdłuż szyny liniowej wzdłuż płaszczyzny, dla której jest ustawiona szyna. Blok porusza się do przodu i do tyłu po prostej liniowej szynie. Bloki liniowe łączą się z ruchomymi komponentami, montując do bloku, aby wspierać ruch określonego komponentu. Ruch jest tworzony wzdłuż szyny poprzez krążące w obiegu łożyska kulkowe w bloku, z którym styka się szyna.

Podstawowe typy prowadnic liniowych

Obecnie w przemyśle oraz w branży transportowej stosowane są głównie dwa podstawowe typy prowadnic liniowych. Te typy to: ślizgowe prowadnice łożyskowe o ruchu liniowym i elementy toczne o ruchu liniowym. Główna różnica między nimi polega na tym, jak ruch bloku liniowego zachodzi wzdłuż szyny liniowej. Sprawdź czym różnią się poszczególne łożyska od siebie.

Łożysko ślizgowe o ruchu liniowym

Styk ślizgowy jest uważany za najstarszy typ prowadnicy liniowej stosowanej w przemyśle. Może to być spowodowane prostotą i niską produkcją, że firmy nadal używają tej „starej technologii”. Zauważalną wadą styku ślizgowego jest wysoki współczynnik tarcia w porównaniu z innymi typami. Przy tak wysokim współczynniku tarcia firmom trudno jest używać tego typu prowadnic do zastosowań z dużą precyzją lub dużą prędkością. To może utrudniać przewidzenie i zaprojektowanie dokładnej żywotności prowadnic liniowych. Dlatego o wiele częściej stosowane jest łożysko z elementem tocznym.

Łożysko o ruchu liniowym z elementem tocznym

Ten typ prowadnicy liniowej jest powszechnie używany w większości zastosowań. Łożyska kulkowe lub rolki są elementami zwykle używanymi w tych blokach do wywoływania ruchu toczenia bloku. Dlatego współczynnik tarcia jest już zmniejszony w stosunku do pierwotnego ślizgowego bloku stykowego tylko z powodu toczenia. Cała konstrukcja jest więc o wiele bardziej bezpieczna i wydajna. Tego typu bloki są łatwiejsze do kontrolowania, zwiększając dokładność, precyzję i szybkość prowadnicy. Istnieje wiele różnych opcji dostosowywania tego bloku, co jest kolejnym powodem, dla którego jest on ogólnie lepszym wyborem niż przesuwny blok styków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *