Prowadnice liniowe to system blokowo-szynowy, który wspomaga ruch, co przydatne jest w szczególności w branży transportowej i w produkcji. Jak działają prowadnice liniowe? Zapoznaj się z naszym skrótowym poradnikiem dotyczącym prowadnic liniowych i sprawdź, które modele będą dla Ciebie najbardziej dogodne.

Jak zbudowane są prowadnice liniowe?

System prowadnic liniowych składa się z dwóch części: bloku liniowego i szyny liniowej. Blok liniowy porusza się wzdłuż szyny liniowej wzdłuż płaszczyzny, dla której jest ustawiona szyna. Blok porusza się do przodu i do tyłu po prostej liniowej szynie. Bloki liniowe łączą się z ruchomymi komponentami, montując do bloku, aby wspierać ruch określonego komponentu. Ruch jest tworzony wzdłuż szyny poprzez krążące w obiegu łożyska kulkowe w bloku, z którym styka się szyna.

Podstawowe typy prowadnic liniowych

Obecnie w przemyśle oraz w branży transportowej stosowane są głównie dwa podstawowe typy prowadnic liniowych. Te typy to: ślizgowe prowadnice łożyskowe o ruchu liniowym i elementy toczne o ruchu liniowym. Główna różnica między nimi polega na tym, jak ruch bloku liniowego zachodzi wzdłuż szyny liniowej. Sprawdź czym różnią się poszczególne łożyska od siebie.

Łożysko ślizgowe o ruchu liniowym

Styk ślizgowy jest uważany za najstarszy typ prowadnicy liniowej stosowanej w przemyśle. Może to być spowodowane prostotą i niską produkcją, że firmy nadal używają tej „starej technologii”. Zauważalną wadą styku ślizgowego jest wysoki współczynnik tarcia w porównaniu z innymi typami. Przy tak wysokim współczynniku tarcia firmom trudno jest używać tego typu prowadnic do zastosowań z dużą precyzją lub dużą prędkością. To może utrudniać przewidzenie i zaprojektowanie dokładnej żywotności prowadnic liniowych. Dlatego o wiele częściej stosowane jest łożysko z elementem tocznym.

Łożysko o ruchu liniowym z elementem tocznym

Ten typ prowadnicy liniowej jest powszechnie używany w większości zastosowań. Łożyska kulkowe lub rolki są elementami zwykle używanymi w tych blokach do wywoływania ruchu toczenia bloku. Dlatego współczynnik tarcia jest już zmniejszony w stosunku do pierwotnego ślizgowego bloku stykowego tylko z powodu toczenia. Cała konstrukcja jest więc o wiele bardziej bezpieczna i wydajna. Tego typu bloki są łatwiejsze do kontrolowania, zwiększając dokładność, precyzję i szybkość prowadnicy. Istnieje wiele różnych opcji dostosowywania tego bloku, co jest kolejnym powodem, dla którego jest on ogólnie lepszym wyborem niż przesuwny blok styków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *